Toften

ADHD-klasserne i Jerslev er beliggende på Toftegårdsskolen, og er et undervisningstilbud for elever med ADHD. Tilbuddet kaldes i daglig tale for Toften.

Elever med ADHD beskrives som impulsstyrede og udfordrede af et lavt koncentrationsspænd. Derudover kan eleverne have svært ved at begå sig i sociale situationer. Dette kan betyde at de ikke har forudsætninger og muligheder for at indfri de krav og forventninger, der stilles i det almene læringsmiljø i distriktsskolerne og derfor har brug for et specoalpædagogisk tilbud.

Deres vanskeligheder er kendetegnet ved:

• opmærksomhedsforstyrrelser
  • nedsat impulsstyring
  • forringet arbejdshukommelse
  • manglende eller nedsat mentaliseringsevne
  • eksekutive vanskeligheder

Eleverne kan desuden have tillægsdiagnoser eller andre primærdiagnoser som for eksempel autisme spektrumforstyrrelser, tourettes syndrom, OCD, følelsesmæssige og emotionelle forstyrelser.

Læringsmiljø

I Toften er der et læringsmiljø, som tager udgangspunkt i elevernes individuelle forskelle og behov. Dette gøres bl.a. ved at have fokus på struktur, forudsigelighed, genkendelighed, konkretisering og visualisering. Eleverne er delt i 5 rum. Eleverne er delt, så de passer bedst muligt sammen rent klassetrinsmæssigt. Der kan således være elever fra flere klassetrin i samme rum. Der er tilknyttet en klasselærer og en klassepædagog til hvert rum. Herudover er der ansat ressourcelærere i Toften. Personalet bliver løbende efter/videreuddannet ved kurser og eksterne konsulenter.

I dagligdagen er undervisningen ryddet for al unødvendig stimuli og eleverne har klare mål for, hvad der forventes af dem samt en plan for, hvordan målet indfries. Der arbejdes med enkelte grundmaterialer, hvor elevernearbejder sammen enten i mindre grupper eller på klassen. Dette suppleres med individuelle materialer og individuel støtteundervisning i det enkelte fag.

I Toften arbejdes løbende med elevernes personlige og sociale udvikling og trivsel. Gennem narrativ pædagogik sættes fokus på de gode historier og sammen med løbende elevsamtaler opleves der, at eleverne får et mere positivt selvbillede og at deres selvtillid og trivsel øges.

I det omfang den enkelte elev kan profitere af at være inkluderet i undervisningen i forskellige fag i almenområdet, så tilrettelægges et inklusionsforløb. Dette starter ofte i et enkelt fag, og det vurderes løbende om inklusionen kan øges.

Der er tilknyttet SFO til Toften.